Kłodzkie dworce kolejowe :)

Kłodzkie dworce kolejowe 

 

W niedzielne majowe popołudnie 2014 roku wybraliśmy się na samochodową wycieczkę, podczas której udało mi się sfotografować wszystkie (później okazało się, że prawie wszystkie…) stacje naszego miasta. Zapraszam zatem na wycieczkę, której trasę wyznaczają kłodzkie dworce kolejowe.

 

Kłodzko Książek

 

Pierwszym na naszej niedzielnej wyprawie okazało się być Kłodzko Książek.  Przystanek kolejowy w tym miejscu został otwarty w 1895 roku. 
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
„Kłodzko Książek (Kłodzko Przedmieście) – osobowy przystanek kolejowy w Kłodzku, w województwie dolnośląskim. Przystanek kolejowy położony na linii kolejowej z Kłodzka do Kudowy-Zdroju. Znajduje się na niezelektryfikowanej trasie o znaczeniu lokalnym. W latach 70. XIX w. do Kłodzka doprowadzono linie kolejową z Wałbrzycha i Wrocławia. Następnie przystąpiono do planowania nowych odcinków, mających połączyć stolicę regionu z kurortami, położonymi na zachodzie powiatu kłodzkiego. Odcinek do Szczytnej wybudowano w latach 1886-1890. W trakcie planowania linii do Kudowy Zdroju nie przewidywano powstania przystanku na Książku. Powstaniem przystanku zainteresowani byli wyłącznie okoliczni mieszkańcy wsi Pfaffenmühle, którzy nie mieli poparcia ówczesnych władz miasta i powiatu. Ostatecznie 5 lat po otwarciu pierwszego fragmentu trasy, po licznych petycjach zdecydowano się na uruchomienie przystanku kolejowego. Posiadał on jeden tor z jednym peronem jednoskrajniowym. Obsługą podróżnych zajmował się dróżnik, obsługujący jednocześnie przejazd wyposażony w zapory. Po II wojnie światowej i przejęciu Kłodzka przez Polaków przemianowano przystanek na Książek, a po włączeniu wsi w granice administracyjne miasta na Kłodzko Przedmieście.”
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Przystanek nie ma żadnych zabudowań. Jest tam tylko jeden peron, dwie tablice z nazwą stacji oraz aktualny rozkład jazdy pociągów – niedawno bowiem znowu uruchomiono linię do Kudowy. TUTAJ można obejrzeć stare zdjęcia obiektu.
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 

Kłodzko Zagórze

 
Kolejnym kolejowym przystankiem na naszej wycieczkowej trasie było Kłodzko Zagórze. 
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Kłodzko Zagórze (dawniej Nieder Altwilmsdorf) – stacja kolejowa w Kłodzku w województwie dolnośląskim. Stacja kolejowa położona na linii kolejowej nr 309 z Kłodzka do Kudowy-Zdroju. Znajduje się w dzielnicy Zagórze, na niezelektryfikowanej trasie o znaczeniu lokalnym. W latach 70. XIX w. doprowadzono do Kłodzka linię kolejową z Wałbrzycha i Wrocławia. Następnie przystąpiono do planowania nowych odcinków, mających połączyć stolicę regionu z kurortami położonymi na zachodzie ówczesnego powiatu kłodzkiego. Pierwszy odcinek do Szczytnej wybudowano w latach 1886-1890. W tym czasie zdecydowano się postawić na terenie wsi Stary Wielisław dwie stacje kolejowe. Jedną z nich była stacja Stary Wielisław Dolny (Nieder Altwilmsdorf). Cieszyła się ona szczególnym powodzeniem wśród turystów, którzy uczynili z niej główny punkt wyjścia wycieczek na Czerwoniak i do Krosnowic. Stacja została uruchomiona 15 grudnia 1890 r. W następnych latach była kilkakrotnie modernizowana. Posiadała budynek stacyjny, nastawnie, magazyn towarowy, rampę załadunkową oraz wagę. W budynku stacyjnym znajdowały się: poczekalnia i kasa dla obsługi podróżnych. Po II wojnie światowej i przejęciu ziemi kłodzkiej przez Polskę przemianowano stację na Wielisław Dolny, a następnie na Stary Wielisław Dolny. Po przyłączeniu fragmentu wsi w granice administracyjne Kłodzka w 1950 r. zmieniono nazwę stacji na Kłodzko Zagórze.”
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Tutaj zachowane zostały piękne budynki stacji. Nie pełnią już one oczywiście swoich funkcji – od wielu lat są w nich mieszkania prywatne, jednak klimat dawnej stacyjki pozostał 🙂 TUTAJ można obejrzeć starsze (i nowsze również) zdjęcia stacji 🙂
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 

Kłodzko Miasto

 
Trzecią odwiedzoną przez nas stacją było Kłodzko Miasto.
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Kłodzko Miasto – przystanek osobowy w Kłodzku, w województwie dolnośląskim, w Polsce. Przystanek kolejowy Kłodzko Miasto położony jest w samym centrum miasta, na prawym brzegu Nysy Kłodzkiej. Od placu Bolesława Chrobrego (Rynku) oddalony jest o ok. 370 m na południowy wschód. W 1875 r. wybudowano dworzec Kłodzko Główne, który był znacznie oddalony od miasta i znajdował się we wsi Goszyce, co znacznie utrudniało pasażerom korzystanie z niego, dlatego też władze miasta postanowiły w pobliżu obecnego pl. Jedności wybudować przystanek osobowy. Teren pod jego budowę został przekazany kolei bezpłatnie przez miasto. Nowo powstały przystanek został wciśnięty między istniejącą już zabudowę. Zwiększenie się ruchu pasażerskiego spowodowało konieczność jego rozbudowy, o czym dyskutowano na sesjach rady miejskiej. […]
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Gmach dworca został wyburzony w 1974 r. w związku z planowaną modernizacją i przebudową tutejszej stacji kolejowej. Została ona zastąpiona przez wzniesiony pospiesznie budynek kasowy, umiejscowiony pomiędzy dwoma torami na peronie pierwszym (jedyny czynny), który położony jest na estakadzie położonej pomiędzy pl. Jedności, a ul. Słowackiego. W budynku oprócz czterech kas biletowych znajduje się skromna poczekalnia dla podróżnych. Do stacji prowadza dwa wejścia: pierwsze od strony pl. Jedności, zaś drugie od ul. Słowackiego. Na stacji znajdują się trzy równoległe perony, z czego używany jest tylko jeden z nich z dwoma torami. Pierwszy tor biegnie w kierunku południowym, a drugi północnym. Pozostałe dwa perony nigdy nie zostały do końca wybudowane. Nigdy nie ułożono na nich torów. Obecnie wejścia do nich są zamurowane, a cała infrastruktura niszczeje i zarasta trawą.”
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Bardzo żałuję wyburzonego budynku dworca. Zdjęcia pokazują, że musiał być prawdziwą perełką. Dzisiejszy wygląd stacji jest niezbyt piękny 🙁 
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 

Kłodzko Główne

 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Kolejny przystanek na trasie czerwcowej wycieczki – Kłodzko Główne. Stacja położona najbliżej naszego domu. To właśnie tu rozpoczynały się (i kończyły) wszystkie podróże mojego dzieciństwa…
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 

Parowozownia w Kłodzku

 
Kilka słów chciałabym  poświęcić kłodzkiej parowozowni. Została wybudowana w roku 1874, zamknięta – w 1993… obecnie w stanie całkowitego zniszczenia 🙁 Czuję to tego miejsca, do kolei w ogóle, sentyment – Dziadek był kierownikiem pociągu, a w kłodzkiej parowozowni pracowała przyjaciółka Mamy i jej mąż (oboje już nie żyją).  Szkoda, że miejsce, które na przykład w Jaworzynie Śląskiej pełni funkcję muzeum, u nas zostało zamienione w ruinę…
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
Zbiór linków na temat kłodzkiej parowozowni:
 
– strona FB „Po torach przez Kłodzko”, zdjęcia z roku 2013 TUTAJ
– wątek na forum dotyczący rozbiórki parowozowni TUTAJ
– świetne zdjęcia mojego byłego ucznia Krzysztofa TUTAJ z 7 września 2011 roku, a TUTAJ z 24 maja 2012 roku
– wpis na jednym z blogów dotyczący rozbiórki TUTAJ
– nostalgiczny wpis na fotoblogu kolejowym TUTAJ
– stare zdjęcia TUTAJ
– galeria zdjęć TUTAJ 
– wątek na forum portalu Dawne Kłodzko TUTAJ
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 

Kłodzko Nowe

 
Przy okazji szukania informacji o kłodzkich stacjach i przystankach kolejowych, znalazłam jeszcze jeden… to Kłodzko Nowe. Nie miałam okazji jeszcze tam być, ale – wszystko przede mną. Na razie prezentowane zdjęcia pochodzą z dwóch źródeł STĄD i STĄD, ale mam nadzieję, że uda mi się zrobić własne i wtedy je zaprezentuję 🙂
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
 
Kłodzkie dworce kolejowe :)
 
A ile stacji/przystanków kolejowych jest w Waszych miastach? Funkcjonują jeszcze, czy już umarły, jak wiele uroczych stacyjek, które pamiętam z dzieciństwa?
 

10 Comments

  1. Jeżdżąc po Polsce pociągami niemal zawsze stoję na korytarzu, bez względu na to jak długa jest trasa. Podziwiam to, co mijam po drodze i często są to małe lokalne dworce kolejowe – posiadają niezwykły klimat. 😉

Co o tym myślisz?